Seniorzy korzystają z udogodnień współczesnego świata w o wiele mniejszym stopniu niż osoby młode. Dotyczy to zarówno nowinek technologicznych, jak i produktów finansowych oferowanych przez instytucje bankowe. Nie dziwi zatem fakt, że coraz więcej banków tworzy oferty dedykowane dla konkretnych grup wiekowych i upraszcza zasady korzystania z kont osobistych.

Niestety, duża grupa osób starszych wciąż wydaje się niezainteresowana bankową ofertą i wybiera tradycyjne przelewy bankowe i pobieranie świadczenia emerytalnego na poczcie.
Dlaczego seniorzy nie chcą mieć ROR-u?

Odpowiedź jest prosta – nie widzą korzyści wynikających z posiadania rachunku oszczędnościowego i są przyzwyczajeni do tradycyjnych form obracania pieniędzmi.

Polskie banki także nie promują kont dla seniorów, a te, które zostały już przyporządkowane do tej kategorii, w rzeczywistości niewiele różnią się od standardowych kont osobistych dla pozostałych klientów.

Specjalne konta dla seniorów są dostępne obecnie w kilku placówkach: Banku Pocztowym, BGŻ, BZ WBK, Getin Bank, PKO BP i Deutsche Bank PBC. Najciekawszą ofertę prezentuje jednak Bank Pocztowy, który specjalizuje się w obsłudze starszych klientów i jest dla nich najbardziej wiarygodny.

Dlaczego? Otóż posiadając konto bankowe, osoby starsze mogą liczyć na darmowe przelewy. To bardzo ważne dla seniorów, którzy większość opłat wykonują właśnie w oddziałach Poczty Polskiej.

Co więcej Bank Pocztowy gwarantuje swoim klientom darmowe dostarczanie gotówki do domu oraz zwrot części kosztów za zakup leków. Formalności związane z prowadzeniem i obsługą konta zostały natomiast ograniczone do minimum.

Analizując budowę oferty bankowej dla seniorów, możemy dojść do wniosku, że instytucje finansowe mocno wyzyskują swoich klientów. W większości przypadków prowadzenie konta jest płatne, a miesięczne opłaty wahają się od 3 do nawet kilkunastu złotych.

Jedynie wspomniany już Bank Pocztowy nie pobiera opłat i prowizji za prowadzenie rachunku. Zniesienie opłat w pozostałych bankach jest możliwe jedynie wówczas, gdy klient spełni dodatkowe warunki m.in. utrzyma odpowiednio wysokie miesięczne saldo, bądź wykona określoną liczbę transakcji w ciągu miesiąca.

Zanim podejmiemy decyzję o założeniu konta, należy jednak dokładnie zapoznać się z ofertą banku i sprawdzić, czy brak opłat nie jest jedynie iluzoryczny.
Kto jest dla banku seniorem?

W ogólnym rozumieniu seniorem jest każda osoba, która ukończyła 50 rok życia. Oczywiście definicja pojęcia jest dość płynna, dlatego zdarza się, że w niektórych bankach seniorem określa się osobę, która ma 60 lat, a w innych – 65 lat.

W Banku Pocztowym przez seniora rozumiemy osobę, która ma prawo do otrzymania świadczenia emerytalnego lub rentowego.